نوشته شده توسط : hr

ساخت نور مصنوعی برای گیاهان 


تاثیر نور مصنوعی بر رشد گیاه

 نور مصنوعی برای کاکتوس، نور مصنوعی برای رشد گیاهان، نور مصنوعی مخصوص پرورش کاکتوس، نور مصنوعی برای رشد گیاه تمامی این واژها فقط در ظاهر متفاوت هستند ولی در کل  یک مفهوم دارند. ساخت نور مصنوعی برای گیاهان، ساخت نور مصنوعی برای کاکتوس کاری بسیاری تخصصی می باشد که به هیچ عنوان بدون آگاهی از فاکتورهای رشد و فتوسنتز گیاه و همچنین بدون داشتن علم الکترونیک و علم بیوتکنولوژی کشاورزی نمی توان به آن دست یافت. گروه متخصصین شرکت پرتو رشد نوین با در نظر گرفتن تمامی فاکتورهای رشد گیاه و همچنین مسلط بودن به علم الکترونیک، علم بیوتکنولوژی کشاورزی پروژکتورهای مخصوص رشد گیاه را در توان های مختلف کاربردهای گوناگون ( صنعتی-خانگی ) تولید می نمایند. برای آگاهی بیشتر از مشخصات فنی و خرید این محصولات به بخش دسته بندی محصولات مراجعه نمایید. برای تامین نور مصنوعی برای گیاهان آپارتمانی از نور مصنوعی استفاده نمایید.

جهت مطالعه مقاله ی مرتبط با موضوع ساخت ال ای دی رشد گیاه کلیک نمایید.

 

•  نور مصنوعی برای کاکتوس:
 

مصنوعاتی که به دست انسان ساخته شده و تولید نور می کنند را نور مصنوعی می گویند. یا به کلیه  نورهایی که غیر از نور خورشید یا انعکاس و بازتاب آن (مانند نور ماه) باشد نور مصنوعی گفته می‌شود. تعداد و تنوع نورهای مصنوعی به تعداد مصنوعات بشر در این زمینه بازمی‌گردد. و نور مصنوعی مخصوص رشد گیاه و کاکتوس از این انواع می باشد که در اینجا به آن می پردازیم. شرکت پرتو رشد نوین با فروش لامپ فتوسنتز در قالب لامپ سر پیچ دار این امکان را به وجود آورده که در هر مکان کم نوری بتوان از انواع  گیاهان به خوبی نگه داری نمود.

• تاریخچه پیدایش نور مصنوعی گیاه :
 

تاسیس اولین گلخانه به سال 1600 میلادی در هلند باز می گردد که سبب آن مرکزیت هلند در بازار گل و گیاه جهانی و در نتیجه پرورش گل های بهاری در زمستان بود. از همان زمان بود که نور نیز به عنوان عضوی از گلخانه مورد توجه قرار گرفت و تا سال های سال و با وجود اختراع نور ال ای دی و تا همین چند سال گذشته از لامپ های متال هالید و بخار سدیم و یا فلروسنت استفاده می شد . اولین ال‌ای‌ دی‌ های تولید صنعتی در ۱۹۶۲ میلادی و تنها با رنگ قرمز (ترکیب آلمینیوم، گالیم و آرسناید) وارد بازار شدند. ال‌ ای‌ دی‌ های سبز، آبی، زرد و نارنجی در دهه۷۰ میلادی تولید شدند. بهرهٔ نوری ال‌ ای‌ دی‌ ها رفته‌رفته افزایش یافت تا اینکه در دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ میلادی ال‌ ای‌ دی‌ ها به صورت گروهی و با کارایی بسیار بالا وارد بازار شدند. ال‌ ای‌ دی‌ های اولیه به علت بهرهٔ پایینشان تنها در مدارات الکترونیکی استفاده می‌شدند. اثرگذاری نوری ال‌ ای‌ دی‌ های سفید امروزی تا ۳۰ لومن بر وات و ال‌ ای‌ دی‌ های رنگی تا ۵۰ لومن بر وات است و پیش‌بینی می‌شود تا ۱۰۰ لومن بر وات نیز برسد.
 

• نور مصنوعی برای رشد گیاه :

همواره با توجه به زندگی روزمره ماشینی در جوامع بشری و بخصوص در مورد کشور عزیزمان ایران باتوجه به فرهنگ و سنت های مردم و عجین شدن آن با طبیعت و مرغزار علاقه و نیاز به گیاهان را در محیط داخلی آپارتمان بیشتر کرده است اما از عوامل مهم در رشد گیاه مطمئاً دریافت نور و ایجاد عمل فتوسنتز در گیاه می باشد که در محیط های آپارتمانی این امکان وجود ندارد ولی با نورهای مصنوعی گیاه که ال ای دی در آن به کار رفته ، و تکنولوژی دقیق و مطابق با استاندارد نوری گیاه می باشد. می توان به راحتی تمامی شرایط نوری برای هر گیاهی را در آپارتمان ایجاد کرد.

 برای مطالعه بیشتر در زمینه ی ال ای دی مخصوص رشد گیاه کلیک نمایید.

• مزایای نور مصنوعی برای گیاه :
از مزایای نور مصنوعی برای گیاه به طور کل می توان به ایجاد نور مفید فتوسنتز برای گیاه، کنترل زمان مفید نور دهی برای گیاه، کنترل و القا زمان بندی فصلی برای گیاه، القا زمان رویش و یا گل دهی گیاهان، افزایش سرعت رشد حداقل 40% و حداکثر 400%، پرورش هر نوع گیاه البته با توجه به طیف نوری مخصوص آن، ثابت بودن گیاه در بهترین حالت رویشی آن و اطمینان از سلابت گیاهان می باشد.                                  

                                                                      

 

برای مطالعه بیشتر در زمینه ی چراغ led مخصوص رشد گیاه کلیک نمایید.

• بهترین نور مصنوعی برای کاکتوس و گیاهان آپارتمانی چه نوری است ؟

 

اما در میان نورهای مصنوعی قابل استفاده برای گیاهان نور مصنوعی ال ای دی از چندین لحاظ مناسب ترین نور برای گیاهان آپارتمانی می باشد. از جمله این دلایل می توان به مصرف انرژی پایین ،سرعت رشد بسیار بالا ، ایجاد طیف های مفید فتوسنتز در اندازه یک نانومتر ، عدم تولید گرما ، حداکثر توان نوری از انرژی ، طول عمر بالا ال ای دی و  عدم افت نوری اشاره کرد که در ادامه به صورت مشروح به آن می پردازیم.

• معایب نور مصنوعی گیاهان آپارتمانی ؟

 

تنها معایبی که می توان برای این نوع لامپ ها در نظر داشت هزینه اولیه تولید آن و تکنولوژی آن در دنیا میباشد که البته این نسبت در ایران بسیار کمتر از سایر کشور ها می باشد . که باید توجه داشت که متاسفانه افرادی صرفاً باحضور در بازارهای عامی و بدون اطلاع از نانومترهای دقیق و نمایش این نانومتر ها به مشتریان باعث ایجاد خلل در این تجارت می شوند. پیشنهاد ما به استفاده از نورهای شرکت های ثبت شده و با گارانتی معتبر و خواستار شدن نمایش دقیق نانومترهای ال ای دی گیاهان با دستگاه به مشتریان می باشد.
فتوسنتز گیاهان در نور مصنوعی روند کامل ترو تقریبا سریع تری نسبت به فتوسنتز در نور طبیعی دارد. 
فتوسنتز با نور مصنوعی هیچ آسیبی برای گیاه و محیط زیست ندارد.
• کاربردهای نور مصنوعی چیست ؟ 

 

کاربرد نور مصنوعی در گیاهان علاوه بر موارد ذکر شده در همین مقاله بر روی تازگی و شادابی گیاه و حتی محصول نهایی و چیده شده بسیار تاثیر دارد و بعضاً دیده شده که گل های شاخه بریده در این روش ماندگاری بسیار بالاتری نسبت به گلها با پرورش نور طبیعی دارند. و به عنوان مثال در زمینه دامپروری در آخرین تحقیقات دانشگاه های آمریکایی نور ال ای دی  با نانومترهاییی نزدیک به 460 نانومتر نوری میباشد که مرغ قادر به دیدن آن نمی باشد و به همین دلیل سبب سکون مرغ و در جمع آوری آن به دامدار کمک می کند. و یا در زمان شیردوشی از گاو با تاثیر نور ال ای دی و ایجاد نوری آرامش بخش می توان بهترین شرایط را برای گرفتن بیشترین شیر استفاده کرد . و یا با قرار دادن طیف های مختلفی از نور در نانومترهای مختلف بر روی بدنه میوه بتوان از درون میوه و از میزان رسیدگی آن مطلع شد که این تکنولوژی می تواند آینده ای بسیار نزدیک در گوشی های موبایل داشته باشد و حتی از  این موارد جالبتر می توان به پرورش پرندگان تزئینی با رنگ های اعجاب آور با تابش طیف های خاص نور در زمانی خاص در رشد ژنتیکی آن اشاره کرد.

• آیا نور گیاهان آپارتمانی از نوع خاصی است ؟

 

نور در گیاهان آپارتمانی همانند دیگر گیاهان دارای طیف هایی بخصوصی می باشد و مطمئناً انواع گیاهان آپارتمانی گرایش هایی خاص و با اندازه هایی خاص به طیف های نوری دارند که در ذیل بیشتر به آنها می پردازیم

• گیاهان آپارتمانی چه مقدار نور برای رشد نیاز دارند ؟

 

انواع گیاهان آپارتمانی از نظر نور به سه دسته تقسیم می شوند که دسته اول گیاهانی با نور کم و یا اصطلاحاً سایه دوست می باشند که این گیاهان مناسب ترین برای فضای داخلی منازل می باشند که البته با در نظر گرفتن این مورد که نور تنها نیاز گیاه نمی باشد و اما نور گیاهان آپارتمانی در دسته دوم به گیاهان با نور شدید و یا اصطلاحاً گیاهان آفتاب دوست می باشند که می توان گفت تمامی گیاهان و گل های زینتی در این دسته قرار دارند و دسته سوم گیاهان آپارتمانی نور خنثی می باشند . در واقع باید گفت که لوکس نوری در دسته اول از 200 لوکس نوری تا 2000 لوکس نوری و در دسته دوم از 5500 تا حتی در بعضی گیاهان استوایی 15000 لوکس نوری و در دسته سوم بین 2000 تا 6000 لوکس نوری می باشد. 



• روش ساخت نور مصنوعی برای کاکتوس و گیاهان آپارتمانی


می توان از روش های مختلف در ایجاد نور مصنوعی در گلخانه ها و یا گیاهان آپارتمانی به استفاده از نورهای متال هالید برای رشد گیاهان یا نورهای بخار سدیم برای پرورش گیاهان و یا لامپ های فلروسنت برای رشد گیاه اشاره کرد که در واقع هیچ کدام از این موارد قابل مقایسه با ال ای دی رشد گیاه نمی باشد و تمامی موارد قبل از این ، در واقع منسوخ شده می باشند. و می توان در ذیل به کمترین مزایای ال ای دی نسبت به نورهای مصنوعی دیگر اشاره کرد.
توانایی LED نسبت به HPS:

الف.  طیف نوری مناسب: لامپ های LED فقط نانومترهای مفید برای رشد گیاه را ایجاد میکنند. یک لامپ LED با مصرف 200 وات به اندازه یک لامپ 1000 وات HPS در فرایند فتوسنتز توانا خواهد بود.
ب. راندمان نوری بالا: از دیگر حسن های چراغ های LED می توان به راندمان نوری (lum/watt) بالای این چراغ ها اشاره کرد. امروزه چراغ هایled  راندمانی بین 74 تا 180 لومن بر وات را دارا هستند و این در حالی است که این مقدار برای لامپ‌ معمولی  10 تا 15 لومن بر وات، برای چراغ های فلروسنت 45 تا 65، برای چراغ های بخار جیوه 35 تا 60، برای چراغ های بخار سدیم 60تا 130 و برای لامپ‌های متال هالید 75 تا 85 لومن بر وات می‌باشند.
ج.  عدم تولید حرارت : اگر شما در گلخانه از چراغ های متال هالید بهره می برید حتما متوجه شعاع حرارتی بسیار بالای این چراغ ها شدهاید. این حرارت سبب تبخیر آب برگها و گلبرگها شده و به همین دلیل لامپهای HPS نباید در نزدیکی گیاه قرار گیرند . در جایی که چراغ های LED شعاع حرارتی بسیار کمی دارند و در نتیجه میتوان آنها را در نزدیک ترین حالت ممکن به گیاه نصب کرد. 
د.  انتقال گرمای کمتر : بهره بردن از چراغ های LED به دلیل راندمان بالاتر و در نتیجه ایجاد حرارت کمتر، در مصرف انرژی تجهیزات تهویه ای گلخانه نیز صرفه جویی خواهید شد.
ز.  سازگاری کامل با محیط زیست: چراغ های HPS، فلورسنت و متال هالید دارای موادی مانند جیوه و سرب می باشند که وجود آنان برای محیط زیست مضر می باشد اما لامپ‌های ال ای دی سازگار با طبیعت بوده و حتی در صورت خرد شدن کوچکترین آسیبی به محیط زندگی و طبیعت وارد نمی کنند.
ل.  طول عمر: چراغ های ال ای دی از لحاظ مدت عمر خود حداقل به طور متوسط 5 برابر دیگر لامپ ها عمر می کنند.
م.  تفاوت در زوایای تابشی و لوکس نوری: در چراغ های ال ای دی با مصرف لنزهای گوناگون میتوان به سادگی زاویه پرتاب نور و گستردگی نور را تغیر داد . به همین شکل لوکس نوری چراغ های LED با مصرف ترانس های متغیر به سادگی قابل کنترل می¬باشد.
ن.  یکنواختی نور محیط: به سبب زاویه پرتاب اشعه های نور ال ای دی بصورت مستقیم و برخلاف اشعه های زیکراگ دیگر نوع چراغ ها چراغ های رشد ال ای دی یکنواختی بهتری و موثرتری در این زمینه ایجاد می کنند.
و.  افت ولتاژ نا چیز: افت نوری در ال ای دی با مصرف طولانی مدت بسیار کم می باشد. و اما در مقابل دیگر نوع چراغ ها در طول زمان دچار افت شدید شدت نور می‌شوند.

ی.  استفاده از باتری های خورشیدی در گلخانه ها: در ایجاد روشنایی در باتری های خورشیدی ، بیشترین توجیح را لامپ های LED دارا می باشند. این را می توان به خاطر بازده بالا و همچنین مقدار ولتاژ کم چراغ های ال ای دی دانست که از اصراف انرژی ایجاد شده بوسیله ی سلولهای خورشیدی به شدت جلوگیری می کند.

                                                                                                                                                                                                                                                    

• روشهای استفاده از نور مصنوعی برای گیاهان آپارتمانی

 

الف. پرژکتورهای ال ای دی  که بیشتر برای محیط های پوشش دهی شده با گیاهان حداقل 1 متر مربع می باشد و بیشتر برای گیاهانی که احتیاج با لوکس نوری بالا دارند مفید است.
ب. والواشر ها که بیشتر مفید برای محیط هایی با پوشش دهی و کاشت گیاهان به صورت خطی و یا گلخانه های طبقاتی می باشند.
ج. سرپیچ دار ها که تنها برای محیط منازل استفاده میشود و هر کدام با توان های متفاوت مناسب یک گیاه با حجم های متفاوت می باشد. 

• نکات استفاده از نور گیاهان آپارتمانی:

 

در استفاده از نور مصنوعی رشد گیاه در توان های متفاوت می بایست به نکاتی از قبیل فاصله گیاه تا منبع نور که در اکثر موارد فاصله مورد نیاز 40 تا 60 سانت می باشد .
بررسی لومن منبع نوری
بررسی لوکس نوری مورد نیاز گیاه و تطابق با محصول خریداری شده
بررسی و توجه به جدول نانومترهای پرتابی از منبع نوری و مقایسه با نیاز های گیاه

 

• نور گیاهان آپارتمانی از کجا قابل خرید است ؟
 

مهمترین نکته در خرید تکنولوژی نور گیاهان آپارتمانی مطمئن شدن از صداقت فروشنده و هم تراز بودن محصول ارائه شده با استاندارد های دنیا و شرکت های بزرگ می باشد و در این جهت بهتر است بجای خرید نورهایی صرفاً آبی و قرمز در چیدمان کنار یکدیگر از فروشنده درخواست کنید تا با دستگاه  ، نمودار نانومترهای به کار رفته در منبع نوری را به شما نشان دهد و از شرکت هایی تهیه کنید که اساس کار آن ها بر اصول کشاورزی بوده و همچنین به صورت ثبت شده و با گارانتی معتبر از آنها خریداری کنید.
شرکت پرتو رشد نوین (سهامی خاص) با گارانتی بی قید و شرط تعویض محصولات و همچنین دستگاه های مجهز و پیشرفته در زمینه تکنولوژی و کشاورزی در نمایش تمام نیازهای نوری ،  شما را به بازدید از شو روم خود دعوت می نماید.




:: موضوعات مرتبط: ملزومات کشاورزی , ,
:: بازدید از این مطلب : 1451
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 12 دی 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: